استقبال شهروندان از خدمات الكترونیک شهرداری ساری/ادامه اقدامات جهادی سازمان فاوا براي تحقق شهر الكترونيک

سازمان فناوري اطلاعات و آمار شهرداري ساري كه در بهمن‌ماه ۱۳۸۷ تأسيس شده است، از ابتداي امر اهدافي چون هدايت و نظارت بر فعاليت‌هاي شهرداري و كليه سازمان‌ها مؤسسات و شركتهاي وابسته به شهرداري در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات؛ فراهم آوردن امكانات و زيرساخت‌ها براي تشكيل شبكه‌هاي اطلاع‌رساني و داخلي، بانك‌هاي اطلاعاتي، سيستم‌هاي اطلاعات جغرافيايي، توليد آمار و اطلاعات و ارائه گزارش توصيفي ـ تحليلي؛ آموزش و فرهنگ‌سازي و به‌كارگيري ظرفيت‌ها در جهت نيل به شهر الكترونيك؛ توسعه آي سي تي در مديريت شهري؛ افزايش بهبود سيستم‌ها و افزايش بهره‌وري؛ بازارشناسي و بازارسازي براي فعاليت‌هاي درآمدزايي را دنبال مي‌كرد.

حال كه اين سازمان پنجمين دوره مديريتي خود را با مديرعاملي مهندس ياسر قرباني مي‌گذراند، تا به امروز عملكرد رضايت‌بخشي را در حوزه‌هاي مختلف داشته و دست به انجام پروژه‌هاي بزرگ و ماندگاري زده است.

در ادامه مهندس قرباني در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار ما، به تشريح فعاليت‌هاي اين سازمان از گذشته تا به امروز مي‌پردازد.

 

* لطفاً نخستين اقداماتي كه طي اين چند سال در سازمان فاوا انجام شده را مشروح بفرماييد.

 

حركت به سمت خودكفايي در طراحي و اجراي پروژه‌هاي حوزه‌هاي مختلف اعم از شبكه، نرم‌افزار، سخت‌افزار و ...، ايجاد بستر و زيرساخت ارتباطي فيبر نوري در سطح شهر ساري از جمله اين اقدامات بوده‌اند.

اقداماتي كه در طول ادوار گذشته مديريتي در سازمان فناوري اطلاعات و آمار شهرداري صورت گرفته توسعه زيرساخت‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري درون‌سازماني در شهرداري بوده كه شامل ارتقاي سيستم‌هاي سخت‌افزاري درون‌سازماني، اتخاذ سياست‌هاي امنيتي و پشتيباني، سرويس و نگهداري و ... است.

انجام اقدامات اوليه براي راه‌اندازي ديتاسنتر و مركز داده‌هاي شهرداري و نيز توسعه خدمات درگاه الكترونيكي و پورتال شهرداري در جهت ارائه بهتر سرويس‌ها و خدمات شهرداري ازجمله اين اقدامات است.

برقراري زيرساخت ارتباطي يكپارچه شبكه‌اي و مخابراتي بين مراكز شهرداري، راه‌اندازي نرم‌افزارهاي درون‌سازماني در جهت تحقق شهرداري الكترونيك شامل (اتوماسيون يكپارچه مالي، اتوماسيون اداري دبيرخانه)، راه‌اندازي نرم‌افزار جامع شهرسازي و استقرار نظام الكترونيكي صدور پروانه و ايجاد كارتابل پرسنلي و سامانه مديريت منابع آي‌تي شهرداري، توسعه شبكه اينترنتي داخلي شهرداري ساري و افزايش پهناي باند از يك مگابايت به ۱۶ مگابايت و همچنين راه‌اندازي پروژه كارت پرداخت شهروندي (ساري كارت) با هدف استقرار سامانه يكپارچه پرداخت الكترونيكي و مديريت بر ناوگان حمل و نقل و خريدهاي خرد و كلان از ديگر خدمات سازمان فاوا بوده است.

راه‌اندازي سامانه ۱۳۷ با هدف رسيدگي سريع به مشكلات شهري، توسعه خدمات الكترونيكي شهرداري ساري (توليد نرم‌افزار ساري‌همراه براي تلفن‌هاي هوشمند، دسترسي به خدمات از طريق پرتال و ...)، پايش تصويري و مانيتورينگ پروژه‌هاي عمراني شهرداري و... كه هر كدام از اين موارد با توجه به ميزان تأثيرگذاري و سرعت‌بخشي به امور شهروندان و مراجعين روزانه شهرداري، منشأ تحولات درون سيستمي براي اعتلاي عملكردي شهرداري محسوب مي‌شوند.

 

* در خصوص ساريكارت كه يكي از پروژه‌هاي مورد توجه اين سازمان بوده، توضيحي ارائه بفرماييد.

 

سازمان فاوا در زمينه تحقق بخشيدن به اهداف مرتبط با شهر و شهروند الكترونيك با مطالعات صورت‌گرفته و طراحي‌هاي لازم، پروژه كارت شهروندي (ساري‌كارت) را به مرحله اجرايي رسانده است.

مهم‌ترين هدف كارت شهروندي ايجاد اطمينان خاطر براي مالكان و سرعت بخشيدن به فرآيندهاي مالي خُرد است كه اين نوع پرداختها بدون نياز به اتصال به شبكه و وارد كردن رمز با سرعت بالا ميسر ميشود.

فرهنگ‌سازي در حوزه استفاده از كارت شهروندي يكي از مهم‌ترين اقداماتي است كه با همكاري مردم و همچنين مجموعه‌هاي ذي‌ربط شهرداري بايد انجام شود، هر چقدر مردم كارت شهروندي را بشناسند و از آن استفاده كنند، زمينه الكترونيكي شدن ديگر امور شهر سريع‌تر محقق مي‌شود.

افزايش قريب ۴۰ درصد كاركرد كارت شهروندي طي يك سال اخير، از نتايج عملكرد سازمان در حوزه فرهنگ‌سازي ساري‌كارت بوده است.

با تشكيل كارگروه فرهنگ‌سازي ساري‌كارت در شهرداري، طرح‌هاي توجيهي بسياري براي ارائه خدمات بيشتر و بهتر به شهروندان در دستور كار قرار گرفت.

نگاه ويژه جناب شهردار در كنار تمامي پروژه‌هاي عمراني به حوزه شهر الكترونيك منجر به خدمات مطلوب‌تر اين حوزه به شهروندان شده است.

سازمان فاوا تمامي بسترهاي لازم را براي دسترسي شهروندان به شبكه‌هاي شارژ كارت شهروندي و خريد كارت در سطح شهر پياده‌سازي كرده است.

اين پروژه به‌منظور پياده‌سازي در ناوگان حمل و نقل عمومي اجرا شد كه انشاالله با برنامه‌ريزي‌هاي مدون و درست ساير حوزه‌هاي ارائه خدمات پرداخت خرد را افزايش خواهد داد.

 

* يكي از اقدامات موفقيت‌آميز سازمان فاوا اتمام پروژه مميزي و مستحدثات املاك شهر ساري  بر پايه جي آي اس براي نخستين‌بار در مازندران بوده، لطفاً درخصوص اين پروژه نيز توضيحات لازم را ارائه دهيد.

 

اين پروژه نيز به‌مانند ديگر پروژه‌ها با مساعدت و حمايت شهردار و شوراي اسلامي شهر به سرانجام رسيد كه بر پايه اهداف عالي مديريت محلي شهر و در زمينه دستيابي به درآمد پايدار و نيز ايجاد شهرداري الكترونيك بوده است.

به‌هنگام شدن آمار و اطلاعات موجود شهري و نقشه شهر، بهره‌برداري از اطلاعات موجود در واحد شهرسازي براي صدور پروانه ساختماني و استفاده از اطلاعات موجود در واحد املاك براي آزادسازي معابر شهري از مزاياي اين پروژه است.

اين پروژه منطبق با آخرين دستاوردهاي علمي و فناوري‌هاي نو و با استفاده از تجهيزات و امكانات ديجيتالي پيشرفته انجام شد كه دربردارنده همه المان‌هاي اساسي تأمين‌كننده اطلاعات در همه سيستم‌هاي مرتبط با املاك در شهرداري و نيز عارضه‌هاي موجود در معابر است و از اين اطلاعات براي تصميم‌گيري‌هاي كلان مديريتي، مشاهده همزمان اطلاعات و املاك، امكان تهيه لايه‌هاي جي‌آي‌اس بر اساس اطلاعات گردآوري‌شده و سهولت در محاسبه و صدور عوارض نوسازي استفاده مي‌شود.

با وارد كردن كد مورد نظر به سيستم جي‌آي‌اس، مكان مورد نظر نشان داده مي‌شود و حتي قادر به تحليل اطلاعات نيز است؛ يافته‌هاي پروژه مميزي و مستحدثات املاك ساري به ما مي‌گويد كه ساري در زمينه‌هاي مختلف مثل تعداد خيابان، كوچه، آبراه و حتي درخت و پست‌هاي برق، گاز، مخابرات و ... چه داشته‌هايي دارد و اين داشته‌ها چه تعداد هستند.

با پايان يافتن اين پروژه بانك اطلاعات كامل و جامعي در دسترس داريم و با دارا بودن بانك جامع اطلاعات مكاني قابليت تدوين و پردازش مطابق با نياز مجموعه مديريت شهري در عين برخورداري از امكان به‌روزرساني براي شهرداري ساري فراهم است.

 

* پروژه فيبر نوري را كه اين روزها توسط سازمان فاوا در حال به ثمر نشستن است، تشريح بفرماييد.

 

فيبر نوري به‌عنوان يك بستر ارتباطي امن و برتر محسوب مي‌شود؛ سازمان فاواي شهرداري ساري براي نخستين‌بار در مازندران پروژه راه‌اندازي اين بستر مطمئن با روش نوين حفاري با كمترين خسارت به تأسيسات در سطح شهر را به مرحله اجرايي رساند.

فيبر نوري ظرفيت بالاتري در انتقال ديتا دارد كه به‌دليل بالا بودن ظرفيت انتقال ديتا از طريق فيبر نوري (بستر امن) نسبت به آنتن‌هاي راديويي، مي‌توان حجم بيشتري از اطلاعات را به‌صورت هم‌زمان از طريق آن مبادله كرد.

طول اجراي اين پروژه حدود ۵۰ كيلومتر است كه توسعه پايدار شهري و همچنين توسعه زيرساخت‌هاي مورد نياز از جمله اهداف اصلي اين پروژه در مركز استان به‌شمار مي‌رود.

يكي از مزيت‌هاي عمده‌ فيبر نوري به حوزه پايش تصويري مرتبط است و با اجراي كامل اين پروژه همه تقاطع‌هاي شهر به مركز كنترل ترافيك متصل خواهند شد.

ارتباط بين عمارت، سازمان‌هاي مختلف و شهرداري‌هاي مناطق از طريق اين بستر انجام مي‌شود و با راه‌اندازي آن، پروژه ارائه اينترنت شهري در پارك‌ها و مراكز عمومي‌ نيز كليد خواهد خورد؛ همچنين سازمان‌ها و ارگان‌هاي خارج از شهرداري نيز در صورت نياز مي‌توانند از اين بستر ارتباطي استفاده كنند.

مديريت ناوگان حمل و نقل عمومي ‌وابسته به ايجاد شبكه فيبر نوري است و هرچه اين شبكه در شهر گسترده‌تر باشد نقاط بيشتري به سيستم‌هاي هوشمند مجهز خواهند شد.

 

* خدمات سازمان فاوا تا چه ميزان در مجموعه شهرداري مؤثر و رضايت‌بخش است؟

 

تغيير سيستم خدمات‌دهي شهرداري از حالت سنتي به وضعيت الكترونيكي علاوه بر بالا بردن سرعت پاسخگويي به امور و سرويس‌هاي اداري، كيفيت كارها و تسلط مديران بر حوزه مديريتي‌ و قدرت تصميم‌گيري‌شان را ارتقا داده و همچنين آرامش خاطر آنها را نسبت به پرونده‌ها، نامه‌ها، مصوبات، تصميمات و مراجعات افزايش داده است.

در اتوماسيون اداري به كاهش استفاده از كاغذها و سربرگ‌ها، كاهش ترددها، كاهش مراجعات وقت‌گير اداري، كاهش جلسات اداري، كاهش تماس‌هاي تلفني، كاهش ابهامات و مباحثات ناشي از آن و ... مي‌توان اشاره كرد.

در سامانه‌هاي به‌وجودآمده از جمله در سامانه ۱۳۷ شاهد كاهش آمار زمان وقت‌گير كاركنان در پاسخگويي به مراجعان حضوري و نيز پيگيري حضوري مطالبات گسترده شهروندان هستيم.

سازمان فاوا با تشكيل كارگروه نرم‌افزار تلاش نموده است تا ضمن احصاء نيازهاي نرم‌افزاري مجموعه شهرداري با توليد و ارائه خدمات و سرويس‌هاي نرم‌افزاري، ضمن تسهيل امور پرسنل، موجب ارائه خدمات بهتر براي شهروندان باشد.

توليد و معرفي اپليكيشن همراه راهنماي خدمات شهري نيز از جمله اين نوع خدمات است.

 

* به‌عنوان آخرين سؤال، اقبال عمومي را در زمينه خدمات الكترونيك چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

 

با توجه به اينكه در ابتداي راه تحقق شهر الكترونيك هستيم و هنوز زيرساخت‌هاي ما براي تحقق اين موضوع فراهم نشده، حال با همين بضاعت و خدمات ارائه شده به شهروندان و با بررسي آمار ثبت‌شده از حوزه خدمات الكترونيك و بازخورد تعاملات و نظرات شهروندان محترم در اين زمينه نظير سرويس‌ها و خدمات پورتال و كارت شهروندي و سامانه‌هاي مديريت شهري، ۱۳۷ و نظام پيشنهادات به اين نتيجه مي‌رسيم كه شهروندان استقبال خوبي از تحول نظام خدمات‌دهي و پاسخگويي شهرداري داشته و ما را به توسعه چنين خدماتي تشويق مي‌كنند.

 

* با تشكر از اينكه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد، اگر نكته‌اي در خاطر داريد، بفرماييد.

 
ضمن تشكر از شهردار محترم و شوراي اسلامي شهر كه همواره با حمايت‌هاي خود اميد و انگيزه‌اي براي پويايي فعاليت‌هاي سازمان فاوا بوده‌اند، از مديريت روابط عمومي و امور بين‌الملل نيز بابت تدارك اين اطلاع‌رساني‌ها قدرداني مي‌كنم.